puzzel sioHet Stimu- leringskader Integere Organisatie - kortweg het SIO - is een uniek, alles- omvattend integriteitsmanagementsysteem dat preventief werkt. Het SIO is toepasbaar voor elke organisatie. Klik hier voor meer informatie.

Op 10 mei jl. heeft alweer de vijfde Community of Practice plaatsgevonden voor alle alumni van de leergang SIO. Het bedrijf ENGIE Services was zo gastvrij om ons te ontvangen op hun locatie in Bunnik.
Het thema dit keer was ‘meldpunt & melden’ waarbij 3 sprekers vanuit verschillend perspectief en achtergrond de aanwezigen meenamen in hun praktijk ervaringen.

Jitse Talsma  (Sr. beleidsmedewerker afd. Kennis & Preventie bij het Huis voor Klokkenluiders) vertelde alles over wat het Huis is, wat ze doen en wat ze in de toekomst willen gaan doen. De belangrijkste taken van het Huis zijn: advisering en psychosociale ondersteuning aan melders, onderzoek doen naar misstanden, en huisvoorklokkenluiderskennis & preventie voor werkgevers.
Talsma benadrukte dat het Huis niet meer alleen voor de overheid is, maar voor iedereen (werk gerelateerd) in Nederland.  De eerste resultaten van het Huis zijn beschikbaar in het jaarverslag 2016 beschikbaar op de website:

Claartje van Woerden  (Plv. Hoofd & sr. onderzoeker bij het Bureau Integriteit van de Gemeente Amsterdam en SIO Alumnus) heeft verteld over de inrichting van gemeenteamsterdamBureau Integriteit en hoe de Gemeente haar integriteitsrisico’s beheerst.  Verder zette ze uiteen hoe bij het Bureau Integriteit de meldprocedure is ingericht, welke meldingen er zoal binnenkomen,  hoe omgegaan wordt met meldingen en welke veranderingen op dat vlak waarneembaar zijn binnen zowel de gehele Gemeente als het Bureau Integriteit.

myrtheveldhorstMyrthe Veldhorst (als ZZP’er actief op de vakgebieden Ethics  & Compliance, Projectmanagement en Communicatie) vertelde over haar ervaring bij internationale bedrijven over de implementatie van integriteit en compliance activiteiten en specifiek een meldpunt. Belangrijk aandachtspunt is de wijze waarop je rekening moet houden met de verschillende culturen in de verschillende landen. Een meldprocedure oprichten met de daarbij behorende communicatie dient afgestemd te zijn op de werkzaamheden en cultuur van dat bedrijf om uiteindelijk effectief te zijn. Ook werd ‘tone at the top’ als kritisch succesfactor besproken.
Ook alumnus van het SIO?
De volgende bijeenkomst wordt naar verwachting in september georganiseerd.